Forskellige typer af konditionstræning

Generel konditionstræning er den type træning, der fokuserer på den generelle sundhed og velvære. Den adskiller sig fra styrketræning, der lægger vægt på et specifikt mål, f.eks. større muskler. Ved generel konditionstræning er målet at holde sig sund og se godt ud. Generel konditionstræning er godt for de fleste mennesker, fordi det er en god måde at opnå en all-around sundhed på. Hvis du derimod er optaget af dit udseende, bør du måske fokusere på specifik konditionstræning.

HIIT

HIIT-konditionstræning kombinerer korte intense træningspas med hvileperioder. Den fokuserer på kroppens anaerobe energiløsningssystem. HIIT er en fantastisk måde at forbrænde fedt og få muskelmasse på. Denne metode er også effektiv til at forbedre din kardiovaskulære sundhed.

Begyndere bør vælge et hold, der passer til deres konditionsniveau. De bør bære sportstøj med god støtte, herunder en sports-bh. De bør også have cross-trainers på, som er designet til at tillade sidebevægelser. Vandflasker er også vigtige til denne type træning. Nogle fitnesscentre stiller også håndklæder og vand til rådighed for deltagerne. Begyndere bør vælge et 30-minutters kursus for at få styr på træningsrutinen.

Crossfit

Cross fit fitness træning er en unik blanding af styrketræning, aerobic og gymnastik. Hovedformålet med denne type træning er at øge din ydeevne. Øvelserne involverer en masse store muskelgrupper og er designet til at være højintensive, men alligevel relativt korte. Mange mennesker oplever, at de kan gennemføre en Crossfit-træning på kun 15 minutter. Crossfit-træningen involverer flere bevægelser, herunder sprint, gymnastik og løb.

Forskerne foretog en systematisk gennemgang ved at søge i fire databaser efter artikler offentliggjort i den videnskabelige litteratur vedrørende Crossfit. Ud af disse undersøgelser opfyldte to studier kriterierne for høj evidens og lav risiko for bias. De inkluderede artikler omfattede undersøgelser af Crossfit som et konditionstræningsprogram, og der blev rapporteret om resultater vedrørende kropssammensætning, psykofysiologiske parametre og risiko for skader på muskuloskeletale skader. Metaanalysen fandt ingen signifikante sammenhænge mellem Crossfit og andre fysiske aktiviteter, men foreløbige data tydede på, at CrossFit kan øge fællesskabsfølelsen, tilfredsheden og motivationen hos deltagerne.

Aerob kondition

Aerob konditionstræning kombinerer udstrækning, rytmisk træning og styrketræning. Disse elementer arbejder alle sammen for at hjælpe dig med at tabe dig og komme i form. Det handler ikke kun om at komme i form, men også om at forbedre dit helbred. Aerobic er en af de mest populære former for fysisk fitness. Du vil se en stor forskel i dit helbred, når du begynder at træne regelmæssigt.

Mange former for aerobic er effektive til vægttab, mindsker risikoen for hjerte-kar-sygdomme, styrker hjertet og forbedrer dit humør. For at opnå de maksimale fordele skal du vælge øvelser, der passer til din livsstil og fungerer i din daglige rutine. Prøv at udføre mindst 30 minutters aerob træning hver dag. En af de mest populære aerobiske øvelser er løb. Ud over at øge din hjertesundhed forbrænder løb også kalorier og fedt og forbedrer dit humør. Sørg blot for at løbe på en veloplyst sti og lad nogen vide, hvor du løber hen.

Vægtbærende aktiviteter

Vægtbærende aktiviteter forbedrer sundheden på mange måder. De opbygger stærkere muskler, der støtter leddene, og mindsker risikoen for brud. De kan også forbedre balancen og reaktionstiden. Disse fordele kan være med til at forebygge skader, herunder osteoporose. Vægtbærende aktiviteter hjælper også kroppen med at forbrænde flere kalorier, og de forbedrer kroppens generelle sundhed.

Det er nemt at tilføje vægtbærende aktiviteter til din rutine og kan fremskynde dine fitnessmål. Du laver måske allerede nogle vægtbærende øvelser uden at vide det. Du bør dog tale med din læge, hvis du har led- eller knogleproblemer, før du begynder på et nyt træningsprogram.

Fartlek-træning

Fartlek konditionstræning er et svensk udtryk for kontinuerlig træning i interval-stil. Denne type træning forbindes oftest med løb, men kan også omfatte næsten alle former for træning. Hovedfokus er på at øge hastigheden og er kendetegnet ved korte hvileintervaller mellem de intense træningsmåneder.

Fartleks er en fremragende måde at forbedre hastighed og udholdenhed på. De kan udføres hvor som helst, året rundt, og de kan tilpasses ethvert træningsmål. Løbere, der er nye i sporten, kan begynde deres fartlek-konditionstræningssessioner tidligt i forsæsonen. Denne træningsmetode er også en god måde at lette indførelsen af mere krævende udholdenhedstræning på.


« Tilbage

Siden er opdateret 5. september 2011