Galleri: Skorstenen ankommer

6. juni 2011

 

Foto: Thomas Maxe.

 

De første moduler til Maabjerg BioEnergys skorsten er ankommet til byggepladsen. Ikke færre end tre kraner skal i sving for at rejse den 95 meter høje skorsten.

Modulerne er fremstillet hos Steelcon i Esbjerg, og i dag ankom så de første to af i alt fire moduler: Først et 28 meter langt stykke og et par timer senere et 34 meter langt stykke af skorstenen. Resten ankommer tirsdag.

 

Skorstenen er ca. 2 meter i diameter. Den imponerende højde på færdige skorsten (95 meter) er dog stadig lidt under højden hos naboen, Måbjergværket, hvis skorsten rækker mere end 100 meter i vejret.
Højden er med til at sende lugtgener væk fra anlægget.

 

Arbejdet med montage af skorstenen blev forsinket et par timer, da dagens første blokvogn ankom i formiddag. For da vogntoget svingede ind på byggepladsen, sank trailerens hjul dybt ned i noget løst sand, indtil traileren til sidst hvilede tungt på 'maven'.
Efter noget ventetid blev en af BMS' store byggekraner frigivet fra byggepladsen, og så kunne den helt problemfrit hjælpe vogntoget fri igen.

 

Oprindeligt var det planen, at første 28 meter lange modul skulle have været færdigmonteret, inden det næste 34 meter lange modul ankom. Men der blev altså lidt ventetid, inden entreprenørerne kunne lægge store jernplader ud for at undgå flere uheld.

 

Ingen personer kom til skade, og der skete tilsyneladende ikke nogen skade på hverken skorstenen eller materiellet.

 

Klokken 17 var det uheldsramte modul rejst på plads i lodret stilling.

Tirsdag ved 13-tiden bliver det sidste modul monteret.

 

Dagens episode tiltrak opmærksomhed fra enkelte forbipasserende. Af hensyn til sikkerheden er der dog ikke adgang til byggepladsen for offentligheden.
 Vi oplever af og til, at forbipasserende kigger på byggeriet ude fra vejen (Energivej). Det er man velkommen til, men vi opfordrer til, at man passer godt på sig selv og sin bil.
Der er bl.a. en del tung trafik til og fra Måbjergværket, så det kan være farligt at parkere i vejsiden.
 

 






« Tilbage

Siden er opdateret 10. august 2011